БTA|Начало|Новини|Участници|Програма|Фотогалерия|Традицията|
Новини
   Медиите – задължителният трети в междукултурния диалог
 
     
 

Генералният директор на БТА Максим Минчев закри Четвъртата световна среща на българските медии в Испания

Мадрид, 20 май /БТА/ Ще продължим да поставяме въпроси, които касаят националната ни кауза. Трябва да се занимаваме с тези въпроси, защото 2 милиона българи живеят извън границите на България и ние трябва да направим всичко възможно те да останат българи. Това заяви генералният директор на БТА Максим Минчев при закриването на Четвъртата световна среща на българските медии, която се състоя в Мадрид.

С всяка година срещите на българските медии по света стават все по-ползотворни и изпълнени със съдържание, каза Максим Минчев. Увеличава се броят на участващите медии, въпросите и проблемите, които се поставят за решаване. Срещите стават все по-полезни, както за медиите в България, така и за българските издания зад граница, отбеляза генералният директор на БТА.

На форума се появяват общи идеи и общи възможности пред участниците, увеличава се обменът на информация от и към България.

Ще полагаме и повече усилия занапред в срещите ни да участват все повече български медии от цял свят благодарение на бизнеса, на рекламодателите.

В приключилата тази вечер среща в Мадрид участваха представители на 15 медии от България и 30 от български издания в чужбина. Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Темата за завръщането присъства в съзнанието на всички емигранти, заявиха участници в медийната среща в Мадрид

Мадрид, 20 май /БТА/ Темата за завръщането присъства в съзнанието на всички емигранти, казаха участници в Четвъртата световна среща на българските медии на дискусията за програмата на правителството за българите в чужбина.

В България има липса на работна ръка и затова се предприемат мерки за връщане на българите от чужбина, каза народният представител Иво Атанасов. Той представи основните акценти от състоялата се миналата седмица в София кръгла маса, посветена на правитествената програма за българите в чужбина.

Според журналистката Велислава Дърева генералният проблем за връщането на българите в родината е да има перспектива и бъдеще за децата им, тъй като завръщането е обвързано с образованието на децата. Няма никаква система, програма или стратегия на държавата за изучаването на български език сред децата на емигрантите, каза Дърева.

Петя Цанева от Асоциация "Балкани" в Мадрид каза, че вчера от организацията са връчили на президента Георги Първанов писмо-апел, в което предлагат да се създаде законова база за признаване на дипломите, издавани от българските училища в чужбина.

В началото на дискусията беше представен филм на екип от вестник "Нова дума" "В Испания или в България", в който живеещи и работещи в Испания българи отговарят на въпроса дали и при какви условия биха се завърнали в родината си.

Иван Дунков, главен редактор на вестник "Нов живот", Кърджали, представи над 500 снимки. Те са малка част от архива на изданието, което тази година отбелязва 53 години от създаването си, отбеляза Дунков. Той посочи, че във вестника работят и българи, и турци. Редакцията издава още два вестника, като единият е двуезичен - на български и на турски. Изданието се разпространява и в Турция.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Младите хора трябва да имат своя територия в българските медии в страната и чужбина

Мадрид, 20 май /БТА/ Младите хора трябва да имат своя територия в българските медии в страната и чужбина. Към това призова медийният експерт Георги Лозанов на днешната дискусия на тема " Медиите и академичната емиграция. 120-годишнината на софийската Алма Матер" през втория ден на четвъртата световна среща на българските медии в Мадрид.

Представителите на българските медии в страната и чужбина се обединиха около идеята , че младите хора са тези , които носят българската идентичност, и тя трябва да се съхранява, каза Лозанов . Все повече млади хора учат, работят и живеят в чужбина и случващото се с тях и техните проблеми трябва да имат запазена територия във всички медии. В днешния напълно глобализиран свят все повече нараства ролята на младите и затова медиите трябва да се обърнат с лица към бъдещето на страната, обобщи Лозанов. Според него медиите трябва да разговарят на езика на младите, които все повече и повече ползват новите форми на общуване в интернет.

От трибуната на форума Георги Лозанов призова предстоящото честване на 120-годишнината на Софийския университет да се използва от българските медии, за да се покаже българската академична общност в публичното пространство, която има какво да каже и покаже на България и света.

В следобедните часове ще се състои последната дискусия на тема "Програмата на правителството за българите в чужбина - какво още".

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Изложба на Пабло Пикасо ще гостува в България през декември в Националната художествена галерия

Мадрид, 20 май /БТА/ България ще стане свидетел на уникална по рода си изложба "Аз не търся. Аз намирам: Пабло Пикасо", организирана от Барух енд Партнърс с участието на Националната галерия за чуждестранно изкуство и с финансовата подкрепа на Мобилтел. Експозицията идва за пръв път в страната и е част от амбициозната поредица "Световна култура", зад която стои мобилният оператор. Това съобщи на пресконференция днес главният изпълнителен директор на М-Тел Йозеф Винацер и кураторът на изложбата Еми Барух. Пресконференцията е в рамките на Четвъртата световна среща на българските медии в Мадрид. Творбите на обявения за най-влиятелен испански художник на всички времена Пабло Пикасо ще бъдат показани в края на годината в Националната галерия за чуждестранно изкуство. Той е следващото име след Леонардо да Винчи, на чиито произведения България се наслади през 2007 г.

В продължение на 3 месеца посетителите ще имат възможност да видят творби от различни периоди и с различна техника от художника, който не последва нито един от съществуващите канони и създаде свой почерк в областта на изобразителното изкуство, рисунката, гравюрата, скулптурата, илюстрацията, керамиката, плаката.

Роден на 25 октомври 1881 г. в Малага, Пикасо умира на 92 години и оставя след себе си огромно наследство, което продължава да бъде обект на изключителен изследователски и артистичен интерес.

Изложбата "Аз не търся. Аз намирам: Пабло Пикасо" ще бъде открита през декември. От испанска страна куратор ще бъде Мариса Оропеса.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Четвъртата световна среща на българските медии дава сериозни възможности за разширяване на сътрудничеството в политиката, културата и бизнеса, каза директорът на Института "Сервантес"

Мадрид, 20 май /БТА/ Четвъртата световна среща на българските медии е форум с голям мащаб и дава сериозни възможности за разширяването на сътрудничеството в областта на политиката, културата и бизнеса. Това заяви днес по време на работна закуска директорът на Института "Сервантес", Мадрид, г-жа Кармен Кафарел - Сера. В работната закуска участваха Генералният директор на БТА Максим Минчев, български интелектуалци и журналисти.

На срещата присъства и българският посланик в Кралство Испания Иван Христов. За мен е гордост, че сте избрали Мадрид за място на вашия световен медиен форум, каза Кармен Кафарел-Сера. Тя определи като особено важен факта, че срещата се организира от медиите, които са посредник и гарант за успешна комуникация между държави, институции и организации.

Кафарел-Сера добави още, че за укрепване на културните връзки между двете страни успешно допринася и дейността на Института "Сервантес" в София. Тя посочи, че почти 18 хиляди българи са преминали обучение по испански език в института. Посланик Иван Христов заяви, че срещата на две кулутури е най-важното и най-полезното нещо при изграждането и развитието на отношениета между държавите. Той допълни, че Институтът "Сервантес" в София има голяма роля за разширяане на познавянето на испанската кулутура и език в България.

Генералният директор на БТА Максим Минчев каза, че в София институтът се е превърнал в една от важните културни точки в България. Максим Минчев подари на Кармен Кафарел- Сера икона на Св. Иван Рилски.

Преди работната закуска участниците разгледаха "Касата на книжнината" в Института. В нея се съхраняват ценни ръкописи и книги на испански творци.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Има много идеи и новаторско мислене в дискусиите на медийната среща в Мадрид и това е реклама на България, каза Симеон Сакскобургготски

Мадрид, 20 май /БТА/ Хубаво е, че има много идеи и новаторско мислене, в крайна сметка това е реклама на България, каза лидерът на НДСВ Симеон Сакскобургготски, който присъства на първата тематична дискусия от днешната програма на Четвъртата световна среща на българските медии в испанската столица. Всички се радваме на тази среща, тя е впечатляваща, а и нашите испански приятели видяха, че България е познато име, добави Сакскобургготски. Днес дискусията беше посветена на медийните стратегии на българския туризъм и на имиджа на България пред света. Министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев представи "Транслитерацията - кръстопът на кирилската и латинската графика" и инициативата на министерството "Изгубени в превода", която е част от проекта "Разбираема България". Проектът на МДААР внася ред в изписването на българските собствени имена с латински букви.

Кирилицата е едно от културните богатства на България и с право се гордеем с нея. С приемането ни в Европейския съюз това тя стана третата официална азбука на Общността. Но тази различна графична система създава редица затруднения на хората, използващи други азбуки, каза министър Василев.

По българските пътища, по карти и в интернет могат да се видят всевъзможни варианти на имената на български населени места, улици, исторически личности и прочие. Ако за нас, българите, е ясно, че Ruse, Russe, Rouse, Rousse е един и същ град, то за чужденците това едва ли е толкова очевидно, отбеляза министърът. Според него така страда имиджът на България като привлекателна туристическа дестинация, намалява и доверието от страна на чуждестранни инвеститори и партньори. Друг често срещан проблем е например баща и син да не могат да докажат роднинската си връзка, тъй като фамилното им име е изписано по различен начин на латиница.

Проектът "Разбираема България" на Министерството на държавната администрация и административната реформа и на Института за български език при БАН беше създаден през 2006 г. с цел да бъде премахнат този хаос в изписването с латински букви на българските населени места, географски и културноисторически обекти. По проекта бяха установени ясни и твърди правила за транслитерация на българските собствени имена на латиница и още през 2006 г. с приемането на поредица нормативни актове разработените общи правила станаха задължителни за всички физически и юридически лица.

Все още обаче няма достатъчно ясен ангажимент и активност по тази тема от страна на институциите, бизнеса и гражданите, заяви министър Василев. МДААР засега няма намерение да въвежда санкциониращ механизъм, с който да принуди всички да пишат правилно българските собствени имена на латиница. Министерството полага усилия по-скоро да убеди обществото, че всички имаме полза проектът да успее, посочи министър Василев.

Мащабна информационна кампания, реализирана от МДААР, цели да популяризира правилата за транслитерация и да привлече като съюзници в процеса на утвърждаването им медиите и гражданското общество.

В рамките на информационната кампания са предвидени поредица от срещи с представители на медиите, на туристическия бранш, на централната и местните администрации, на преводачески и картографски фирми и пр. В цялата страна ще бъдат разпространени електронни и печатни информационни материали, които обясняват правилата и необходимостта от тяхното спазване. Предвидени са и мерки за популяризиране на проекта "Разбираема България" сред институциите на ЕС и на държавите членки, за да сме сигурни, че в излизащите от тях документи името на страната ни, както и имената на български градове и пр. ще бъдат изписани правилно, заяви министър Василев.

Акцент в информационната кампания е инициативата на министерството за създаване на каталог на грешни табели, карти и др. надписи на латиница. Всеки, който види грешна табела, надпис в интернет и пр., може да изпрати снимката с описание къде е направена на електронния адрес razbiraema@mdaar.government.bg. Всички получени "лоши примери" ще бъдат публикувани в специално създадена рубрика на сайта на МДААР (http://www.mdaar.government.bg/getbg.php). За всяка снимка ще има информация от кого и кога е изпратена, къде е направена и как всъщност е вярното изписване. Министерството ще информира съответната институция или организация, която е допуснала грешка, за това как трябва да я коригира и ще следи за изпълнението на това предписание. Министерството разчита много на активната подкрепа от страна на медиите и обществото, за да може заедно да накараме всички да спазват правилата, каза министър Николай Василев.

Всеки, който изпрати снимка, ще бъде информиран за работата по неговия "сигнал". Медиите също ще получават периодичен бюлетин с постъпилите снимки, с предприетите от МДААР стъпки и с работата на отговорните администрации или организации по конкретните сигнали. Министерството още веднъж обръща внимание, че няма санкциониращ механизъм, с който да накара всички да спазват правилата. Но в тази кауза успехът е постижим с подкрепата на четвъртата власт - медиите, каза Николай Василев.

Председателят на Националния борд по туризъм Красимир Гергов представи стратегия за развитие на голф туризма в България като модерна дестинация. По думите му този вид туризъм може да привлича много и състоятелни туристи. България притежава добро съчетание на климатични условия и природни дадености за целогодишно използване на този спорт, посочи Гергов. Като един от добрите варианти той отбеляза възможността за съчетаване на ски спорта с голфа в курорти като Банско, където базата се използва до този момент само през зимата. Голф индустрията е една от най-модерните прояви на елегантния туризъм, каза Красимир Гергов и добави, че за България е необходимо да представи своите гледни точки и за други видове туризъм, които са различни от традиционните за страната. Председателят на Националната лозаро-винарска камара Пламен Моллов, който е и лидер на ПГ на НДСВ, представи историческите и културни предпоставки за развитието на винения туризъм у нас. Той подчерта, че традицията на винопроизводството, която датира от преди 3000 години на нашите земи не е прекъсвана досега. Днес обаче винопроизводството трябва да се съчетае с новите възможности за привличане на туристи - селския, културен, исторически туризъм. Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Министър Николай Василев ще участва в дискусиите на Четвъртата световна среща на българските медии

Мадрид, 20 май /БТА/
Министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев ще участва в дискусия "Транслитерацията - кръстопът на кирилската и латинската графика", която ще се състои през втория ден на Световната среща на българските медии. Програмата предвижда още представяне на медийните стратегии на българския туризъм и възможностите за добър туристически имидж на страната. Ще се състои разискване по темата "Медиите и академичната емиграция", а също така и креативна дискусия по програмата на правителството за българите в чужбина. След края на дискусиите Четвъртата световна среща на българските медии ще бъде официално закрита.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Антон Дончев: Ако България иска да има Нобелова награда, трябва да се обедини около няколко номинации

Мадрид,19 май/БТА/ Българските медии зад граница са крайъгълният камък на българския дух, те очертават границата на българщината. Така определи акад. Антон Дончев ролята на изданията на българите в чужбина по време на дискусията "Виновни ли са медиите, че България няма нобелов лауреат. Комуникационни проблеми пред българската култура", състояла се в рамките на Четвъртата световната среща на българските медии в испанската столица.

България, тази благословена земя, има нужда от нас, посочи още писателят. България има своите велики творци, заслужаващи Нобелова награда, но имаме нужда и от преводачи, които да пренесат музиката на българския език в чуждата реч, каза акад. Дончев. По думите му такива преводачи се "отглеждат", те трябва да се търсят и сред хората с българско родословие родени и израснали в чужбина. "Защото езиците са музика и величието на литературата се разбира на езика, на който е написана."

Антон Дончев посочи, че е необходима по-голяма подкрепа за българската култура в цялост, тъй като по думите му именно тя прави една общност народ. Писателят коментира още, че ако България иска да има Нобелов лауреат, трябва да се обедини около няколко номинации.

Живка Балтаджиева, преподавател по български език и преводач, каза, че в българската литература от 20 в. има много творци, които заслужават Нобелова награда, но те не са получили пълноценна подкрепа. Според Балтаджиева българската литература и конкретно българските книги се нуждаят от по-голяма подкрепа от българската държава.

По-късно тази вечер в Испанско-българския център в Мадрид ще бъде открита изложбата от плакати "Българските букви- новата азбука на Европа".

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

В Мадрид пред българските журналисти бе представен клипът на националната кампания "Българските символи"

Мадрид, 19 май /БТА/
На Четвъртата световна среща на българските медии в Мадрид днес пред журналисти бе представен за първи път клипът на националната кампания "Българските символи". Представителят на Българската асоциация за бизнес и туристическа информация (БАБТИ) Виолета Иванова съобщи, че по интернет до 16 май за 33 символа, по 11 в три категории - културно-исторически , природни и хранителни, са гласували над 228 000 българи. В средата на юни трябва да завърши кампанията по избиране на българските символи в тези три категории и да бъде избран един глобален символ.

Тридесет и трите предложения са били избрани от специална комисия от общо изпратени по интернет 20 000, каза още Иванова.

Вече са разпространени в страната и 4 милиона талона, с които българите ще могат да гласуват за своите символи. Определеният глобален символ ще стои на българското евро. Талоните могат да се намерят във всички пощенски станции, читалища, бензиностанции, училища, театри и кина.

Най-големи шансове за глобален символ на България имат Мадарският конник, Царевец и Кирилицата.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Представителите на българските медии в чужбина призовават за по-тясно сътрудничество със своите колеги в България

Мадрид, 19 май /БТА/ С виртуозно изпълнение на цигуларя Владимир Владигеров на българския химн започна днешната първа дискусия на Четвъртата световна среща на българските медии в Мадрид.

Първата дискусия бе посветена на темата "България между двете срещи. Какво се случи?". Между Рим и Мадрид, в първата европейска година на България като пълноправен член на Европейския съюз, на българските медии в страната и чужбина се случи това, което се случи с всички българи. Така започна своето експозе по темата медийният експерт Георги Лозанов.

Всяка следваща среща на българските медии е по- добра и по-ползотворна и в нея се включват повече медии, отбеляза той. Според Лозанов в последната година се забелязва спад на гражданската енергия в обществото и това важи в пълна степен и за българските медии. Забелязва се отлив на критичната мотивация на българските медии през последната година, коментира Лозанов.

Той допълни, че в повечето случаи българските медии са направили ценностни компромиси. Лозанов сравни дейността на медиите с тази на прагматично създадената управляваща коалиция в България. За българските медии 2007 г. се характеризира с бум на жълтата преса и реалити телевизията, които иззеха територия на алтернативната, сериозната журналистика, добави той.

По темата отношение взеха издатели и главни редактори на български медии в страната и в чужбина. Всички те бяха единодушни, че през 2007 г. едно от най-големите постижения на българската журналистика в страната и в чужбина е била кампанията "Не сте сами" в подкрепа на осъдените български медици в Либия.

Издатели и главни редактори, представители на българските медии в чужбина, участващи в срещата, призоваха за по-голямо сътрудничество и взаимодействие с медиите в България. Прогнозата на всички участващи в срещата и дискусията представители на медии бе, че журналистиката все повече ще се развива в Интернет.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

През 2012 година 330 млн. души ще гледат телевизия на мобилните си телефони

Мадрид, 19 май /БТА/ През 2012 година 330 млн. души по света ще гледат телевизия на мобилните си телефони.Това съобщи Милен Стаматов, представител на М-тел - генералния спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии днес в Мадрид. Бъдещето на журналистиката е от "хартия в Интернет" и предлагането на все повече мултимедийни услуги, включително и на електронния вестник, каза още Стаматов. Той подкрепи прогнозите с пример, че само за 3 месеца през миналата година 100 000 българи са гледали за по няколко минути телевизия на живо по мобилните си телефони. Това е благодарение на предлагането на все повече мултимедийни услуги от мобилните оператори, които определено намират място на медийния пазар. Телевизия, радио, шоу-програми на живо, радио с детски приказки, малък вестник и дори футбол са само част от услугите, които предлага на своите клиенти М-тел.

Експертите от бранша прогнозират, допълни Милен Стаматов, че през 2010 година приходите от мобилни забавления в света ще достигнат 47 милиарда долара. И в световен мащаб много бързо навлизаме в ерата на цифровия и дигитален живот, завърши своето представяне на мултимедийното бъдеще Стаматов.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Симеон Сакскобургготски: Да привлечем успелите хора да бъдат активни и в обществените процеси

София, 19 май /БТА/ Лидерът на НДСВ Симеон Сакскобургготски приветства участниците в Четвъртата световна среща на българските медии в Испания, съобщи пресцентърът на партията. Симеон Сакскобургготски е изразил радостта си да бъде заедно с българските журналисти в Мадрид - град, на който е почетен гражданин. Той е посочил, че в този професионален кръг всички добре знаят колко е лесно човек бързо да стане популярен с популистки послания. Както знаете, аз не обръщам внимание на виртуални рейтинги, нито на това кому се харесвам, а още по-малко на поръчковите кампании, които неведнъж са ме изпращали "с куфарите" именно тук, в Мадрид, е заявил Сакскобургготски. Той е добавил, че от дългия си житейски опит знае, че само реално постигнатите резултати носят трайни дивиденти и имат значение за обществото, а не субективните оценки.

По думите му медиите, като важна част обществото ни, имат нужда от повече позитивни каузи, които да помогнат на България и на нашите сънародници. Да имаме повече самочувствие, повече увереност в собствените си сили - в това виждам ролята на всички вас, и заявил той.

Държа да отбележа колко е важно да имаме активно гражданско общество. Хора, успели в своите сфери, лидери на обществено мнение, да не бъдат апатични към процесите в страната, а да бъдат привлечени да участват с опита и качествата си в изграждането на нашето модерно общество и най-вече в процеса на възпитаване на младото поколение, е посочил лидерът на НДСВ. Според Сакскобургготски ролята на медиите за този процес е особено важна, защото именно от тяхната трибуна такива хора могат да бъдат показвани, да служат за модели за подражание на младото поколение.

Той е призовал присъстващите към единство. Не се съмнявам, че и сънародниците ни тук, и всички ние желаем нашата родина да преуспява, но помнете, че само всички заедно, следвайки държавния девиз, можем да го постигнем, е добавил Сакскобургготски.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Представителите на българските медии в чужбина призовават за по-тясно сътрудничество със своите колеги в България

Мадрид, 19 май /БТА/ С виртуозно изпълнение на цигуларя Владимир Владигеров на българския химн започна днешната първа дискусия на Четвъртата световна среща на българските медии в Мадрид.

Първата дискусия бе посветена на темата "България между двете срещи. Какво се случи?". Между Рим и Мадрид, в първата европейска година на България като пълноправен член на Европейския съюз, на българските медии в страната и чужбина се случи това, което се случи с всички българи. Така започна своето експозе по темата медийният експерт Георги Лозанов.

Всяка следваща среща на българските медии е по- добра и по-ползотворна и в нея се включват повече медии, отбеляза той. Според Лозанов в последната година се забелязва спад на гражданската енергия в обществото и това важи в пълна степен и за българските медии. Забелязва се отлив на критичната мотивация на българските медии през последната година, коментира Лозанов.

Той допълни, че в повечето случаи българските медии са направили ценностни компромиси. Лозанов сравни дейността на медиите с тази на прагматично създадената управляваща коалиция в България. За българските медии 2007 г. се характеризира с бум на жълтата преса и реалити телевизията, които иззеха територия на алтернативната, сериозната журналистика, добави той.

По темата отношение взеха издатели и главни редактори на български медии в страната и в чужбина. Всички те бяха единодушни, че през 2007 г. едно от най-големите постижения на българската журналистика в страната и в чужбина е била кампанията "Не сте сами" в подкрепа на осъдените български медици в Либия.

Издатели и главни редактори, представители на българските медии в чужбина, участващи в срещата, призоваха за по-голямо сътрудничество и взаимодействие с медиите в България. Прогнозата на всички участващи в срещата и дискусията представители на медии бе, че журналистиката все повече ще се развива в Интернет.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Георги Първанов: Световната среща на българските медии се налага като знаково събитие в духовния календар на българите

Мадрид, 19 май /Спец. кор на БТА Генка Иванова/
Този форум е нещо повече от обикновена медийна проява. Бавно, но сигурно той се налага като знаково събитие в духовния календар на българите. С тези думи президентът Георги Първанов приветства участниците в Четвъртата световна среща на българските медии, която официално бе открита днес в Мадрид. Той поздрави организаторите от БТА и генералния директор Максим Минчев за това.

Ако направим преглед на присъстващите тук медии, ако се опитаме да наложим на световната карта Болградската гимназия, Тараклийския университет, училища в Средна Европа, отвъд океана, културно-просветните сдружения и центрове, ще се получи една огромна, мощна духовна Санстефанска България, защото отдавна в условията на глобализацията не територията, а духът е ключовото понятие, движещият фактор на развитието на една нация, заяви Георги Първанов.

Знам добре силата на всяко едно издание поотделно - вестниците в Чикаго, испанската "Нова дума", но обединени ние имаме една изключителна мощ, отбеляза държавният глава. Той припомни успеха на кампанията "Не сте сами" за спасяването на нашите сънародници, осъдени в Либия. Бяхме обединени - институциите, властта, гражданското общество, медиите, всички действахме еднопосочно, имаше национална кауза, посочи той. Георги Първанов припомни и успеха на Елица и Стоян в конкурса на Евровизия. Българските медии успяха да покажат стойността на едно автентично, силно изпълнение, отбеляза Първанов. По думите му има и други много по-малки каузи, които идват да покажат, че обединени можем да бъдем силни.

Колко от тези забележителни ярки прояви на родолюбива дейност на нашите патриотични организации в чужбина и на сънародниците са отразени подобаващо в България, попита президентът. Според него медиите от България са длъжници на онова, което правят българите по цял свят.

Обикновено отразяваме онова, което прави един или друг политик, а има много по-значими неща, които могат да се отразят и могат да бъдат в основата на едно ново национално самочувствие. Президентът посочи, че при всяко негово пътуване в чужбина има срещи със сънародници с откровен разговор за онова, което държавата трябва да направи. Не е случаен фактът, че този форум се провежда в разгара на един дебат, който водим в България и който сигурно отеква сред нашите сънародници в чужбина - дебатът за параметрите за нова стратегия и политика на българската държава към сънародниците ни в чужбина, заяви Георги Първанов. По думите му сред значимите идеи в тази посока са създаването на специален фонд, който да подпомага организации, инициативи проекти на българите в чужбина и създаването на специална програма, която да поощри привличането на сънародниците ни в дейности в България, включително и чрез така наречената "Зелена карта".

Президентът отбеляза и необходимостта да се преосмисли законовата база, започвайки от закона за българите в чужбина. Много други закони трябва да бъдат променени, в това число и с откровено поставяне на въпросите, свързани с дефектите в нашата политика, с критика на грешките, които правим, добави Георги Първанов. Ние не се притесняваме от критика, заяви президентът.

Той изрази надежда този форум да бъде стъпка напред в усилията да се представи автентичният образ на България, защото по думите му българските медии по света са възможно най-добрите посланици, с много повече лостове и ресурси. "Преди няколко седмици председателят на Европейската комисия каза нещо, което няма да забравя никога: "Първата година от членството на България в ЕС е една история на успеха". Сложете си ръка на сърцето и кажете колко от вас сложиха в заглавие тази теза, това възможно най-силно признание? Бъдете критични, бъдете коректив, защото има много какво да се критикува и в същото време нека да не се подминава онова, което истински утвърждава нашето национално самочувствие, онова което казаха Буш, Саркози и много други лидери на Европа, които бяха в България", заяви Георги Първанов.

По думите на българския президент успехът на страната ни в начина на изписване на еврото на български показва, че България е авторитетен член на ЕС, чиято позиция е уважавана, когато се отстоява с аргументи, и че ние макар и млад член на ЕС сме с характер и умеем да отстояваме позициите си.

Президентът благодари на кмета на Мадрид, като каза, че няма нищо по-естествено форумът да бъде проведен в Испания, където живеят около 140 000 българи, които имат вече своето гражданско положение.

Убеден съм, че форумът отново ще свърши своята работа и освен професионалните цели, ще се съсредоточи и около националните каузи на България, каза в своето приветствие генералният директор на БТА Максим Минчев.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Георги Първанов: Световната среща на българските медии се налага като знаково събитие в духовния календар на българите

Мадрид, 19 май /БТА/ Този форум е нещо повече от обикновена медийна проява. Бавно, но сигурно той се налага като знаково събитие в духовния календар на българите. С тези думи президентът Георги Първанов приветства участниците в Четвъртата световна среща на българските медии, която официално бе открита днес в Мадрид.

Държавният глава отбеляза, че когато държава, политици, медии и народ са обединени, дори около малки каузи, имат голяма мощ. По този начин доказваме, че съединени, можем да бъдем силни, добави още президентът.

Симеон Сакскобурготски посочи в приветствието си, че всички наши сънародници, живеещи в Мадрид, желаят родината ни да преуспява. Той добави, че това е възможно, само ако всички заедно желаем и работим за това много силно.

Убеден съм, че форумът отново ще свърши своята работа и освен професионалните цели, ще се съсредоточи и около националните каузи на България, каза в своето приветствие генералният директор на БТА Максим Минчев.

Писателят Антон Дончев каза, че това е една щастлива среща, тъй като се провежда в навечерието на най-българския празник- 24 май.

В своето приветствие кметът на Мадрид Алберто Руиз Гаярдон заяви, че в столицата и района около нея живеят над 30 хиляди българи. Всички те дават своя принос за развитие на града и двустранните отношения, посочи още той.

Във всички приветствия бе отбелязана ролята на на БТА и на генералния директор Максим Минчев за това, че световните срещи на българските медии се превръщат в национална кауза.

След официалното откриване на форума, което се състоя в кметството на Мадрид, президентът Георги Първанов и съпругата му Зорка Първанова ще имат обяд с крал Хуан Карлос и кралица София в двореца "Сарсуела" в испанската столица.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Филмът "Шивачки" на режисьора Людмил Тодоров беше показан в пълен салон в Мадрид

Мадрид, 18 май /спец. кор. на БТА Генка Иванова/
Зрителят обича да бъде развълнуван и това е моята цел във филмите, които правя, каза Людмил Тодоров, режисьор на българския филм "Шивачки". В присъствието на режисьора в една от големите кинозали в Мадрид тази вечер се състоя испанската премиера на българския филм, носител на пет награди за кино за 2007 г. Прожекцията е в рамките на започващата официално утре Четвърта световна среща на българските медии в испанската столица, организирана от БТА. Историята на филма разказва за три млади момичета, които бягат от безработицата в провинцията и идват в столицата София да търсят работа и бъдеще. "Шивачки" е един от най- успешните филми на съвременното българско кино.

Филмът е изключително силен и въздействащ, в него българите в чужбина припознават себе си, споделиха зрителите в разговор с режисьора след премиерата. Следващият ми филм няма нищо общо с младите, какъвто е сюжетът на "Шивачки", той е любовна история, отговори на зрителски въпроси режисьорът Людмил Тодоров.

Генерален спонсор на Четвъртата световна среща на българските медии е Mtel. Събитието се осъществява и с подкрепата на Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

Медиите - задължителният трети в междукултурния диалог, е темата на Четвъртата световна среща на българските медии в Мадрид

София, 18 май /БТА/ Медиите - задължителният трети в междукултурния диалог, е темата на Четвъртата световна среща на българските медии, организирана от БТА, която започва днес в Мадрид, Испания. Предвижда се форумът да бъде открит официално на 19 май от президента Георги Първанов в присъствието на кмета на Мадрид Алберто Руиз Гаярдон и на други официални представители на испанския и на българския медиен, политически, културен и бизнес елит.

На срещата ще се акцентира освен върху въпросите, засягащи българските медии по света, но и върху българско- испанското сътрудничество в областта на медиите, културата, туризма, икономиката и политиката. Специален акцент на форума ще бъде поставен върху национално значима кауза - представянето на българската култура, език и история по света. Сред потвърдилите участието си са външният министър Ивайло Калфин, лидерът на НДСВ Симеон Сакскобургготски, министър Николай Василев. Участници в срещата ще бъдат и представители на български медии по света, държавни институции, както и на българския и испанския бизнес. Около 30 се очаква да бъдат представените на срещата български медии по света, сред които ще има и такива, които досега не са участвали във форумите. Медии от Ватикана, САЩ, Австралия, Франция, Швейцария и др. ще присъстват на срещата. Сред участниците тази година е и най-старият български вестник в Европа - вестник "Български новини", който се издава в Гърция. Колегите ще отпразнуват 10-та си годишнина по време на срещата в Мадрид.

Основен партньор тази година е вестник "Нова дума", а от испанска страна - информационната агенция на Испания ЕФЕ. На форума ще е испанската премиера на българския филм "Шивачки" на режисьора Людмил Тодоров. Носител на пет "български Оскари" за 2007-ма, филмът ще бъде показан за пръв път на българската общност в Испания. Прожекцията на "Шивачки" по време на Четвъртата световна среща на българските медии ще е първата извън България и ще се състои в присъствието на известния български режисьор Людмил Тодоров. Предвидена е за 18 май в една от най-големите и известни в Мадрид зали. В рамките на световната среща на българските медии са предвидени концертни изпълнения на Валя Балканска и на Владимир Владигеров, който за пръв път ще се включи във форума. Уникална плакатна изложба "Буквите на България - азбука на Европа" ще има предпремиера на срещата в Мадрид. В плакатната акция на Международното триенале на сценичния плакат участват изявени художници - 27 чуждестранни и трима български автори, сред които и дебютант. Изложбата включва 30 плаката, колкото са буквите на българската азбука. За първи път изложбата ще бъде представена пред публика специално за Четвъртата световна среща на българските медии в Мадрид. На откриването й ще присъства и един от авторите и съставителите й - Божидар Икономов. В България изложбата ще бъде показана на 24 май тази година. Специално за Четвъртата световна среща на българските медии в Мадрид БТА и издателството "Летера" издадоха на испански "Кратка история на България" от Николай Овчаров. Книгата досега е издавана на английски, немски и френски. Авторът й ще участва в медийната среща и ще я представи. Мултимедийната фотоизложба на вестник "Нов живот", чиято тема е "50 години област Кърджали", включва над 2000 снимки от създаването на вестника досега. В Мадрид ще бъде първото й представяне извън България.

Четвъртата световна среща на българските медии се осъществява с подкрепата на Mtel - генерален спонсор на събитието, и Roca България; Общинска банка; Хисар; Пловдивски панаир; "Елен хънтинг"; "Мини Марица-Изток"; ТЕЦ "Марица-Изток"2; "Винпром Пещера"; "Диневи груп"; АЕЦ "Козлодуй"; "Главболгарстрой"; "Софийска вода"; КЦМ; "Вагоноремонтен завод-99" АД; KPMG.

 

 
Архив Световни срещи БТА: I-ва, II-ра, III-та
2008, БТА